میزان آهن مصرفی در اسکلت فلزی

یکی از مهم ترین اقداماتی که باید برای اجرای ساختمان ها به صورت ایمن انجام داد، استفاده از فلز است. اسکلت فلزی در ساختمان ها نقش مهمی در ایمنی آن ها ایفا می کند و هر چقدر اسکلت فلزی مقاوم تر و باکیفیت تر باشد، می توان با خیالی آسوده تر از ساختمان استفاده نمود. میزان آهن مصرفی در اسکلت فلزی ساختمان ها، بستگی به تعداد طبقات سازه دارد. بسیار مهم است که مهندس محاسب با دقت حداکثری میزان آهن مصرفی در اسکلت فلزی را محاسبه کند و با توجه به نقشه اجرایی، مراحل خرید مصالح مورد نیاز برای اجرای اسکلت فلزی نیز انجام شوند.

اجرای ساختمان اسکلت فلزی باید با کمک نقشه اجرایی و مصالح اولیه فلزی انجام شود. بدیهی است که هر چقدر تعداد طبقات ساختمان بیشتر باشد، میزان فلز مورد نیاز برای اجرای ساختمان نیز افزایش پیدا می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محاسبه وزن سازه فلزی و نحوه اجرای ساختمان اسکلت فلزی، این مقاله را بخوانید.

اجرای ساختمان اسکلت فلزی

در سال های اخیر شاهد کاهش کیفیت ساختمان ها و ضعف آن ها در برابر نیروهای وارده بوده ایم. اگرچه در اکثر ساختمان های امروزی، اسکلت فلزی می تواند از فرو ریختن سازه در برابر نیروهای وارده جلوگیری کند؛ اما اجرای اصولی این اسکلت نیز تاثیر بسیار زیادی روی کارایی و عملکرد آن دارد. ساخت اسکلت فلزی ساختمان در پروژه های کوچک در محل پروژه انجام می شود. اما برای پروژه های بزرگ، لازم است که اسکلت فلزی در کارخانه ها ساخته شود.

سازه های فلزی 5 تا 6 طبقه معمولا با مقاطع تک یا دوبل IPE که برای تیر و ستون مورد استفاده قرار می گیرند، ساخته می شوند. این موضوع باعث می شود تا نیازی به ورق تقویت ساخته شده نباشد و بتوان برای صرفه جویی و کاستن هزینه ها، در محل کارگاه این مقاطع را اجرا کرد. در این مرحله باید در اولین قدم مقادیر آهن آلات مورد نیاز از روی نقشه های سازه برآورد شود و سپس پس از اینکه سفارش خرید انجام شد، می توان پروفیل ها و ورق ها را به صورت شاخه ای و برش خورده در محل پروژه دریافت نمود.

برای اجرای اسکلت فلزی به صورت اصولی و دقیق، باید حتما زیر کار با کمک تیرآهن شاسی کشی شود. سپس مراحل ساخت اسکلت فلزی از ستون ها آغاز می گردد. پس از اینکه مقاطع ستون ها در طول های مورد نیاز برش داده شدند، می توان آن ها را به صورت پاباز یا جمع دوبل کرد و ورق های تقویت را روی آن ها نصب نمود. پس از تکمیل ساخت ستون ها و انجام جوشکاری مورد نیاز، ورق های اتصال روی آن ها سوار می شوند و جوش ها تکمیل می گردند. کلیه این مراحل برای تیرها و مهاربندها نیز انجام می شوند. در نهایت اسکلت فلزی آماده نصب است و می توان آن را در ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری نصب نمود.

اجرای ساختمان اسکلت فلزی

محاسبه وزن سازه فلزی

در صورت استفاده از اسکلت فلزی در ساختمان ها، محاسبه وزن سازه فلزی بسیار حائز اهمیت است. در واقع میزان آهن مصرفی در اسکلت فلزی، همان وزن سازه فلزی است که نشان می دهد چقدر آهن برای ساخت ساختمان های فلزی مورد استفاده قرار می گیرد. برای محاسبه میزان آهن مصرفی در اسکلت فلزی، معیارهای مختلفی وجود دارد که در ادامه مقاله به بررسی آن ها می پردازیم.

در صورتی که اسکلت فلزی با مهاربندی هم مرکز باشد، می توان بدون در نظر گرفتن وزن آرماتور سقف، وزن آهن آلات مصرفی را محاسبه کرد. این وزن حدود 40 تا 70 کیلوگرم به ازای هر متر مربع در نظر گرفته خواهد شد.

محاسبه وزن سازه فلزی

در صورتی که اسکلت فلزی با مهاربندی غیر هم مرکز باشد، بدون اینکه وزن آرماتور در نظر گرفته شود، می توان میزان آهن مصرفی در اسکلت فلزی را حدود 50 الی 75 کیلوگرم به ازای هر متر مربع در نظر گرفت.

اگر اسکلت فلزی با قاب خمشی متوسط و معمولی ساخته شود، بدون اینکه وزن آرمارتوبندی سقف در نظر گرفته شود، می توان میزان آهن آلات مصرفی را حدود 65 تا 105 کیلوگرم به ازای هر متر مربع در نظر گرفت.

در صورتی که سازه های فولادی با قاب خمشی ویژه و معمولی ساخته شوند، می توان بدون در نظر گرفتن وزن آرماتور سقف، 70 الی 115 کیلوگرم آهن به ازای هر متر مربع سازه مورد استفاده قرار داد.

 

افزودن دیدگاه