میزان میلگرد مصرفی در ساختمان شش طبقه

پیش از شروع هر پروژه ساختمانی باید یک سری موارد بررسی شوند. با توجه به نتایج حاصل از این بررسی‌ها می‌توان مواد و مصالح لازم را به اندازه کافی تهیه کرده و هزینه آن‌ها را محاسبه کرد. برای مثال برآورد میزان میلگرد مصرفی در ساختمان شش طبقه، تعیین قیمت میلگرد و محاسبه آرماتور فونداسیون از جمله مسائلی هستند که در پروژه‌های ساختمان‌سازی باید به آن‌ها دقت کرد. در این مطلب از فولادیکا، شما را با ویژگی‌ ستون‌های سازه‌های 6 طبقه و سایز میلگردهای آن‌ها آشنا می‌کنیم، پس با ما همراه باشید.

ستون مناسب برای ساختمان شش طبقه

به طور کلی ابعاد ستون بتنی به عوامل مختلفی مانند نوع سازه، تعداد طبقات، میزان بارگیری تیرک‌ها و تعداد آرماتورهای مورد استفاده در یک تیرک وابسته است. همچنین نوع سقف نیز ابعاد ستون بتنی را مشخص می‌سازد. برای مثال اگر سقف از نوع سبک با متراژ کم باشد، می‌توان ابعاد ستون بتنی را کاهش داد. اما برای سازه بزرگ با سقف سنگین، تیرک‌ها باید مطابق با قوانین ساختمان‌سازی و با بالاترین کیفیت اجرا شوند.

محاسبه ابعاد ستون‌های بتنی توسط معمار و مهندس سازه تعیین می‌شود. اگر این محاسبات به درستی و متناسب با سازه صورت نگیرند، احتمال بروز خسارات جانی و مالی جبران‌ناپذیر وجود دارد. در هنگام برآورد ابعاد ستون بتنی باید نکات آرماتوربندی ستون‌ها نیز در نظر قرار گیرند. در هر تیرک میزان میلگردهای طولی باید از یک درصد بیشتر و از 8 درصد کمتر باشد. همچنین فاصله آرماتورهای طولی نباید از یکدیگر بیشتر از 20 سانتی‌متر باشد. بدین ترتیب برای ساخت یک تیرک با ابعاد 30*30 باید از 4 میلگرد استفاده کرد.

در برخی ساختمان‌های اسکلت بتن، تیرک‌ها دارای 8 آرماتور هستند، در حالی که برخی دیگر از آن‌ها از 12 یا حتی 16 آرماتور تشکیل می‌شوند. برای ستون‌هایی با 8، 12 یا 16 آرماتور نیز ابعاد 40*40 ابعاد مناسبی است. برای سازه‌هایی با تعداد طبقات بیشتر، قطر تیرک‌ها و بالطبع تعداد میلگردهای مورد استفاده نیز تغییر پیدا خواهد کرد. برای مثال در ساختمان‌های شش طبقه با توجه به سطح بارگیری ستون‌ها، ابعاد 45*45 تا 65*65 بهترین انتخاب برای آن‌ها است. البته تعیین مقدار دقیق ابعاد ستون‌های بتنی به سطح بارگیری آن‌ها بستگی دارد.  

ارتفاع ستون‌های بتنی نیز با توجه به ارتفاع سازه و طبق ضوابط شهرداری تعیین می‌شود. حداقل و حداکثر ارتفاع این اجزای ساختمانی به ضخامت و میزان لاغری تیرک بستگی دارد. حداقل ارتفاع ستون‌های بتنی تقریبا 3 متر است، زیرا از این میزان کمتر موجب کوتاه‌تر نشان دادن سقف خواهد شد. این در حالی است که حداکثر ارتفاع می‌تواند تحت تاثیر ضخامت و ابعاد تیرک مقادیر بیشتری باشد.

ستون مناسب برای ساختمان شش طبقه

سایز میلگرد برای ساختمان شش طبقه

میلگرد در سایزهای مختلف از 8 تا 50 میلی‌متر تولید و روانه بازار می‌شود و هر کدام از آن‌ها موارد استفاده خاص خود را دارند. البته عمده تولیدات کارخانجات سایز 8 تا 32 میلی‌متر است. همچنین به یاد داشته باشید که سایز میلگرد با قطر واقعی آن اندکی فرق دارد.

از میان این محصولات سه سایز 12، 14 و 16 بیشترین کاربرد را در پروژه‌های ساختمانی دارند. مسلم است که هر چقدر سایز آرماتور بیشتر باشد، مقاومت آن بالا رفته و توانایی تحمل بار بیشتری را دارد. به همین دلیل سایزهای 16 به بالا به طور گسترده در کارهای عمرانی سنگین‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تعیین میزان میلگرد مصرفی در ساختمان شش طبقه، سایز آرماتور و مکان استفاده از آن کاملا به مشخصات طراحی و نظر طراح سازه بستگی دارد. به طور کلی این محاسبات از سازه‌ای به سازه دیگر متفاوت است. اما به عنوان یک قانون کلی، آرماتورهای گرید A3 سایز 16 به بالا کاربرد بیشتری در ساختمان‌های بلندمرتبه نسبت به سایر انواع میلگرد دارند.

سایز میلگرد برای ساختمان شش طبقه

اگر قصد ساخت یک سازه بتنی را داشته باشید، به طور قطع به سایزهای مختلف میلگرد نیاز خواهید داشت. در نگاه اول خرید آرماتور به دلیل تنوع تولیدکنندگان و فروشندگان آن کاری دشوار به نظر می‌رسد؛ اما راه ساده‌ای برای این منظور وجود دارد. شما می‌توانید پس از مشخص شدن مقدار، گرید و سایز آرماتور مورد نیاز خود به وب‌سایت فولادیکا مراجعه بفرمایید.

کارشناسان فروش فولادیکا تمام اطلاعات لازم درباره انواع مقاطع فولادی را در اختیار شما قرار می‌دهند. این اطلاعات شامل قیمت سایزهای مختلف میلگرد، نحوه خرید، نحوه ارسال و غیره است. بنابراین شما می‌توانید بدون دردسر آرماتور مورد نیاز خود را با کمترین نرخ بازار و در کوتاه‌ترین زمان ممکن در آدرس مورد نظر تحویل بگیرید.

 

افزودن دیدگاه