جدول وزن نبشی + جدول اشتال نبشی

نبشی‌ها از پرکاربردترین پروفیل‌ها در انواع پروژه‌های ساخت و ساز هستند که جهت اتصال سطوح مختلف به کار رفته و استحکام، ایمنی و طول عمر مفید سازه را افزایش می‌دهند. به دلایل متنوع و پرکاربرد بودن نبشی‌، هرگونه انتخاب نامناسب و یا محاسبه وزنی اشتباه، می‌تواند خسارات فراوانی را به همراه داشته باشد.

 محاسبه وزن تمامی مصالح ساختمانی امری حیاتی است، زیرا انتخاب مصالح بی‌کیفیت، موجب کاهش استقامت و ایمنی سازه شده و از طرفی انتخاب مصالح بیش از حد سنگین نیز می‌تواند هزینه بالایی را به پیمانکاران پروژه تحمیل کند. در این مقاله قصد داریم تا دقیق‌ترین روش‌ محاسبه وزن نبشی را بررسی و عوامل مهم در محاسبه وزن نبشی را معرفی کنیم.

چگونه وزن نبشی را محاسبه کنیم

نبشی کشی سازه، یکی از مهمترین عملیات حوزه ساخت و ساز است. نبشی‌ها در همه پروژه‌های عمرانی کاربردی و پرمصرف هستند، پس محاسبه وزن آنها برای جلوگیری از هرگونه خطا و بالا رفتن هزینه پروژه ساختمانی کاملا ضروری است. نبشی‌ها کاربردهای متنوعی دارند و برای هر کاربرد، نبشی خاصی تولید می‌شود که مشخصات و وزن منحصر به فردی دارد.

 شرکت‌های سازنده نبشی‌ها نیز با استانداردهای خاص خود، برای هر نوع نبشی متریال خاصی را در نظر می‌گیرند که به دلیل تفاوت در چگالی مواد، نبشی‌های تولید شده در ابعاد مشابه نیز وزنی متفاوت دارند. پس برای محاسبه دقیق وزن نبشی باید از روش‌های دقیق و استاندارد تبعیت کرد، زیرا هر گونه اشتباه محاسباتی می‌تواند موجب بروز خسارت شود.

نبشی‌ها از نظر ظاهری به دو نوع بال مساوی و بال نامساوی تقسیم می‌شوند، و هر کدام ویژگی و کاربرد منحصر به خود را دارند. در ادامه فرمول محاسبه وزن نبشی‌های با بال مساوی، نبشی‌های با بال نامساوی و فرمول محاسبه وزن نبشی با استفاده از جدول اشتال را ملاحظه می فرمایید.

وزن نبشی با بال مساوی = 1000 /طول شاخه*ضخامت*2*طول بار*چگالی فولاد

وزن نبشی با بال نامساوی = 1000 /طول شاخه*ضخامت*2*مجموع طول بار*چگالی فولاد

وزن نبشی = وزن یک متر نبشی بر اساس ابعد نبشی در جدول اشتال*طول نبشی (بر حسب متر)

نکته: در فرمول‌های بالا، فرض بر فولادی بودن نبشی‌ها بوده و شما برای محاسبه وزن نبشی مورد نظرتان باید عدد چگالی همان ماده را در فرمول وارد کنید.

چگونه وزن نبشی را محاسبه کنیم

عوامل مهم در محاسبه وزن نبشی

فرایند ساخت و جنس مواد اولیه تولید نبشی‌، مهمترین عوامل تعیین کننده در وزن نهایی آن است. نبشی‌ها کاربردهای متنوعی در صنعت دارند و مطابق کاربردشان باید وزن مناسب و استحکام بالایی داشته باشند.

تمامی نبشی‌های ساخته شده از فولاد و آهن که به روش نورد گرم و سرد تولید می‌شوند، در دو چرخه تولید با مراحلی کاملا متفاوت، دو نوع خروجی نبشی سبک و سنگین را تشکیل می‌دهند که این دو نبشی پرکاربردترین نبشی‌ها در صنعت ساختمانی هستند. برای محاسبه وزن این نبشی‌ها تنها به چگالی فولاد به کار رفته در نبشی مورد نظر نیاز دارید، سپس به راحتی با استفاده از فرمول‌های بالا می توانید وزن نبشی مورد نظرتان را محاسبه کنید.

نبشی‌های غیر فلزی نیز در طول فرایند اکستروژن تولید می‌شوند و به نبشی اکسترود شهرت دارند؛ سازندگان این نبشی‌ها جداول وزنی مخصوص آنها را نیز ارائه می‌کنند. برای محاسبه وزن این نبشی‌ها تنها به چگالی ماده به کار رفته در نبشی و ابعاد آن نیاز دارید؛ پس اگر جداول وزنی را در اختیار ندارید نیز به راحتی قادر به محاسبه وزن نبشی خواهید بود.

عوامل مهم در محاسبه وزن نبشی

همچنین با توجه به نیاز صنایع مختلف به نبشی از جنس فلزات دیگر، به روش نورد گرم می‌توان نبشی مورد نیاز از هر نوع فلزی را به صورت پرسی در ابعاد مورد نیاز تولید کرد. وزن نبشی‌های تولید شده به روش پرسی، به ضخامت ورقه و چگالی آن فلز بستگی دارد و شما به راحتی توسط فرمول‌های ارا‌ئه شده در همین مقاله می‌توانید به صورت دقیق وزن هر نوع نبشی پرسی را محاسبه کنید.

چرا محاسبه وزن نبشی مهم است؟ اگر نبشی وزن کمی داشته باشد قادر به تحمل فشارهای وارده نبوده و ایمنی سازه را به شدت کاهش می‌دهد؛ این یعنی نبشی از عهده کاری که برای آن طراحی و به کار برده شده بر نخواهد آمد. از طرفی به دلیل فروش نبشی بر اساس وزن، انتخاب نبشی سنگین موجب افزایش هزینه ساخت و ساز خواهد شد. پس با توجه به جدول وزنی استاندارد، مطابق با نیاز سازه ای که در دست ساخت دارید، نبشی باکیفیت خریداری کنید.

دانلود pdf جدول وزن و اشتال نبشی

 

افزودن دیدگاه