جدول وزن تیرآهن + جدول اشتال  تیرآهن + PDF

تیرآهن یکی از مهم‎ترین مقاطع فولادی در دنیا است. تمام صنعت ساخت و ساز، از صنعت ساختمان سازی معمولی تا سد سازی، وابسته به تیرآهن است. مهندسان برای محاسبات دقیق خود باید از وزن تیرآهن مطلع باشند؛ چون وزن آن بر روی وزن کل سازه، به خصوص بر وزن و مقاومت سقف‎ ها تاثیر می‎ گذارد. برای کارفرمایان هم دانستن وزن تیرآهن بسیار مهم است؛ چرا که وزن آن به طور مستقیم بر روی قیمت تاثیر دارد و با توجه به نوسانات بازار اهمیت این موضوع بسیار بیشتر می ‎شود. در ادامه این مطلب می‎ خواهیم درمورد نحوه محاسبه وزن تیرآهن ‎ها صحبت کنیم.

چگونه وزن تیرآهن را محاسبه کنیم؟

تیرآهن‎ ها بر اساس کارایی و شکل ظاهری خود به چند دسته تقسیم بندی می‎ شوند. تیرآهن INP، IPE، IPB، لانه زنبوری و ...؛ که هر کدام وزن مخصوص به خود را دارند. برای محاسبه وزن تیرآهن چند راه وجود دارد.

  • استفاده از فرمول‎ های ثابت

برای هر کدام از انواع تیرآهن‎ ها فرمولی وجود دارد که شما می ‎توانید با جای‎گذاری مقادیر خواسته شده وزن آن را حساب کنید.

  • استفاده از جدول وزن

 مهندسان جهت سهولت کار برای انواع تیرآهن‎ ها جدول وزنی تنظیم کرده ‎اند. شما با انطباق دادن پارامترهای موجود در جدول با تیرآهن مدنظر خود می ‎توانید وزن آن را مشاهده کنید. دقت این روش از فرمول‎ ها کم‎تر است ولی راه سریع تر و راحت‎ تری است. هر کدام از انواع تیرآهن دارای جدول وزن مخصوص به خود است.

چگونه وزن تیرآهن را محاسبه کنیم؟

  • استفاده از ابزارهای آنلاین

 در برخی سایت‎ های مربوط به حوزه آهن آلات، ماشین حساب‎ های آنلاینی وجود دارد که شما با استفاده از آن می‎ توانید وزن تیرآهن را محاسبه کنید.

عوامل مهم در محاسبه وزن تیرآهن

تیرآهن به عنوان یکی از اصلی‎ ترین ابزارهای ساختمانی با انواع وزن‎ ها، سایزها و ... در بازار موجود است. به علت پر اهمیت بودن فاکتور وزن، در ادامه به معرفی عواملی که بر وزن تیرآهن تاثیر می‎ گذارند، می ‎پردازیم.

  • نوع تیرآهن

در بازار انواع مختلفی از تیرآهن وجود دارد؛ برای مثال تیرآهن IPB خود چند مدل بال پهن سنگین، بال پهن سبک و ... دارد؛ همانطور که از عنوانشان پیدا است به علت نوع ساخت بال‎ها دارای وزن‎ های متفاوت هستند. تیرآهن‎ های سنگین با علامت اختصاری v و تیرآهن‎ های سبک با علامت اختصاری L از کارخانه نشانه ‎گذاری می‏ شوند.

  • ابعاد

طول و سایز تیرآهن در وزن آن تاثیر مستقیم دارد. تیرآهن‎ ها در سایزهای 12، 16، 18 و ... برای مصارف گوناگونی به کار می ‎روند. به طور طبیعی برای یک سازه سبک باید از تیرآهن با سایز و ابعاد کوچک‎تر استفاده کرد.

  • ضخامت

بال‎ های تیرآهن‎ های IPE ضخامت ثابتی دارند؛ ولی بال‎ های تیرآهن‎ های INP هرچه از جان فاصله می‎ گیرند نازک‎تر می ‎شوند. این موضوع سبب سبک‎تر شدن تیرآهن INP نسبت به نمونه مشابه IPE شده است.

  • شکل ظاهری

تیرآهن لانه زنبوری در طول خود دارای حفره ‎هایی است؛ این حفره‎ ها وزن کلی تیرآهن لانه زنبوری را نسبت به انواع دیگر پایین‎ تر آورده ‎اند.

عوامل مهم در محاسبه وزن تیرآهن

  • مواد اولیه

در فرآیند ساخت تیرآهن از موادی مثل فولاد، آلومینیوم و ... استفاده می ‎شود؛ کیفیت ساخت هرکدام از مواد اولیه بر روی وزن نهایی تاثیر گذار است.

  • جدول اشتال تیرآهن

جدول اشتال توسط یک دانشمند آلمانی برای تعیین وزن تیرآهن در سال 1938 به وجود آمد. این جدول اصلی‎ ترین ابزار کار مهندسان است. در این جدول داده‎ های تخصصی و بسیار زیادی وجود دارد که کار با آن برای افرادی که در این زمینه تخصص ندارند کمی گیج کننده می‎ شود. شما برای محاسبه وزن تیرآهن از طریق فرمول‎ ها به این جدول نیز دارید. جدول اشتال برای هر نوع تیرآهن مجزا بوده و مختص همان نوع است.

در فایل PDF می‎ توانید جدول‎ های تکمیلی را مشاهده کنید. کیفیت، وزن و قیمت تیرآهن بر نتیجه نهایی کار تاثیر بسیار زیادی دارد؛ به همین دلیل هنگام خرید و تهیه تیرآهن باید به فاکتورهای متعددی توجه کنید. سایت فولادیکا با ارائه آموزش‎ های متنوع در زمینه آهن آلات می‎ تواند اطلاعات مورد نیاز شما را در اختیارتان بگذارد؛ در این سایت علاوه بر مطالب آموزشی، امکان استفاده از مشاوره فنی هم وجود دارد. چنانچه قصد خرید تیرآهن دارید، می ‎توانید با کارشناسان سایت مشورت کنید تا درمورد محاسبه وزن تیرآهن، انتخاب نوع و ابعاد مورد نیاز شما راهنمایی‎ های لازم را انجام دهند و به شما در انتخاب مناسب کمک کنند.

دانلود pdf جدول وزن تیرآهن

افزودن دیدگاه