محاسبه تیرآهن سقف طاق ضربی

یکی از انواع سقف های اجرایی در امر ساختمان سازی، سقف طاق ضربی است. این نوع سقف با کمک اسکلت های فولادی که معمولا برای پوشاندن کف طبقات مورد استفاده قرار می گیرند، اجرا می شود. این سقف ها با یک قوس شناخته می شوند که این قوس توانایی تحمل بارهای عمودی را افزایش می دهد. با این حال باید بدانید که سقف های طاق ضربی قادر به تحمل بارهای جانبی نیستند. این سقف ها بیشتر در معماری قدیم مورد استفاده قرار می گرفتند و در حال حاضر در برخی از معماری ها شاهد به کار رفتن این نوع سقف هستیم. در ادامه مقاله قصد داریم در مورد نحوه اجرا و محاسبه تیرآهن سقف طاق ضربی صحبت کنیم.

مراحل اجرایی تیرآهن سقف طاق ضربی

برای اینکه سقف طاق ضربی مقاومت بالایی در برابر ضربه و بارهای وارده داشته باشد، باید به صورت اصولی اجرا شود. بنابراین توجه به مراحل اجرای تیرآهن در این نوع سقف ها بسیار حائز اهمیت است. در ادامه به مراحل اجرایی این نوع سقف اشاره می کنیم. معمولا نصب این نوع سقف با کمک 3 اپراتور قابل انجام است، اما برای اینکه سرعت کار افزایش پیدا کند، می توان تعداد اپراتورها را نیز افزایش داد.

  • آماده سازی تیرآهن

اولین قدم برای اجرای طاق ضربی، آماده سازی تیرآهن است. باید توجه داشته باشید که تعداد تیرآهن مورد نیاز طاق ضربی باید در نقشه اجرایی مشخص شده باشد، که برای این کار انجام محاسبات ضروری هستند.

  • تیرریزی و مشخص کردن فاصله تیرآهن سقف

گام بعدی برای اجرای طاق ضربی، تیرریزی و مشخص کردن فاصله میان تیرآهن سقف است. تیرریزی و تعیین فاصله میان تیرآهن از مهم ترین مواردی است که باید در هنگام اجرای این نوع طاق به آن توجه داشته باشید. نصب تیرهای فرعی و اصلی باید به صورت اصولی انجام شوند. همچنین در اجرای سازه های بنایی، باید تیرها روی دیوار قرار داده شوند.

مراحل اجرایی تیرآهن سقف طاق ضربی

  • نصب میل مهار در سقف طاق ضربی

مرحله بعدی برای اجرای تیرآهن سقف طاق ضربی، نصب میل مهار در سقف است. این نوع میل مهار برای جلوگیری از نزدیک و دور شدن تیرها در طول دهانه سقف اجرا می شود. معمولا این میله ها توسط تسمه و آرماتورهایی با قطر 10 میلی متر به صورت ضربدری اجرا می گردند تا فاصله میان تیرهای فرعی حفظ شوند. باید دقت شود که حداکثر 25 متر مربع از آرماتور به عنوان میل مهار در نظر گرفته خواهد شد و توسط تیرآهن به یکدیگر متصل می شوند.

  • محاسبه تیرآهن برای سقف طاق ضربی

برای محاسبه تیرآهن سقف طاق ضربی باید اطلاعاتی نظیر نیروی وارده بر طبقات (q) و طول سقف (l) را داشته باشید تا بتوانید مطابق با فرمول زیر، میزان تیرآهن مورد نیاز برای سقف ضربی را محاسبه نمایید. توجه کنید که m در این فرمول به Wx = M ⁄ Fy تبدیل می گردد که در نهایت میزان Wx محاسبه شده، میزان تیرآهن مورد نیاز برای سقف طاق ضربدری می باشد. این فرمول باید با کمک تیم متخصص برای اجرای تیرآهن سقف طاق ضربی مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین اگر اطلاعاتی در زمینه عوامل موثر روی میزان تیرآهن مورد نیاز برای این نوع سقف ندارید، می توانید طبق فرمول زیر محاسبات لازم را انجام دهید.

8/  M = ql2

مراحل اجرایی تیرآهن سقف طاق ضربی

نکات مهم در اجرای سقف طاق ضربی

برای اجرای صحیح سقف طاق ضربی بسیار مهم است که افراد به یک سری نکات مهم توجه داشته باشند و مطابق با همین نکات، به صورت اصولی سقف های طاق ضربی را به اجرا در آورند. از جمله نکات مهم برای اجرای سقف طاق ضربی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هرگز نباید از آجرهای جام یا جوش در سقف طاق ضربی استفاده گردد. چرا که این آجرها می توانند باعث ریزش طاق شوند.
  • برای ساخت طاق ضربی، باید حتما آجرها زنجاب شوند.
  • برای اینکه استحکام سقف های طاق ضربی افزایش پیدا کند، باید تمامی دهانه ها به صورت همزمان و مساوی اجرا شوند.
  • ملات در اجرای سقف ضربی باید با نسبت یک به دو خاک و گچ تهیه شود و مورد استفاده قرار گیرد.
  • در تمام طول دهانه ها باید میزان و مقدار قوس به صورت مناسب در نظر گرفته شود تا از افزایش قوس جلوگیری شود.
  • هنگام محاسبه تیرآهن برای سقف طاق ضربی، باید توجه داشته باشید که تیرآهن توسط تسمه فولادی یا میلگرد به شکل ضربدری به یکدیگر محکم می شود. در این حالت نباید طول مستطیل ضربدری بیشتر از 1.5 برابر عرض باشد.
  • مساحت تحت پوشش هر ضربدری نیز نباید از 25 متر بیشتر باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات فولادیکا را مطالعه فرمایید.

 

افزودن دیدگاه