محاسبه تعداد میلگرد در ستون

ستون از مهم‌ترین اجزای یک بنا است. ستون از سازه در برابر فرو ریختن ساختمان محافظت می‌کند و فشار و بار اصلی ساختمان را متحمل می‌شود. از میلگردهای طولی و عرضی در ستون استفاده می‌کنند که هرچه تعداد آن زیادتر باشد؛ مقاومت و استحکام ستون بیشتر است. تعداد میلگرد باید طبق اصول و قواعد خاصی باشد. در این مقاله به بررسی نحوه محاسبه تعداد و وزن میلگرد در ستون می‌پردازیم؛ پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

روش محاسبه تعداد میلگرد در ستون

میزان میلگرد استفاده شده در ساختمان باید طبق نظر مهندس عمران و با توجه به نیاز سازه باشد. اندازه و شکل ستون‌ها در ساختمان‌های مختلف متفاوت است. تعداد میلگردها در هر ستون ساختمان به تعداد طبقات، تعداد ستون‌های به کار رفته، نقشه سازه و متراژ آن بستگی دارد. هرچه ارتفاع ساختمان و حجمش بیشتر باشد باید از میلگردهای بیشتری در ستون و سایر نقاط سازه همچون فونداسیون و سقف استفاده کرد تا سازه مقاومت و استحکام بالایی داشته باشد. طبقات بالایی، میلگرد ستون بیشتری لازم دارند. میزان میلگرد در هر ستون با توجه به سطح مقطع آن تعیین می‌شود. حداقل تعداد میلگرد به کار رفته در هر ستون برابر است با:

  • حداقل 4 میلگرد برای ستون‌هایی با مقطع مربع
  • حداقل 6 تا 8 میلگرد برای ستون‌هایی با مقطع مستطیل
  • حداقل 6 میلگرد برای ستون‌هایی با مقطع دایره
  • حداقل 6 میلگرد برای ستون‌هایی با مقطع 6 ضلعی

از سوی دیگر برای محاسبه تعداد میلگرد در ستون، قطر آن نیز مهم است که محاسبه آن مطابق با موارد زیر است:

  • حداقل قطر 12 میلی‌متر برای مقاطع دایره و چند ضلعی منظم
  • حداقل قطر 14 میلی‌متر برای مقاطع مربع و مستطیل
  • حداقل قطر 8 میلی‌متر برای مقاطع خاموت‌
  • حداقل 10 میلی‌متر برای دور پیچی‌های دور ستون دایره‌ای

روش محاسبه تعداد میلگرد در ستون

نحوه محاسبه وزن میلگرد در ستون

وزن هر شاخه میلگرد به عوامل متعددی همچون استاندارد ساخت، گرید، سایز و آلیاژهای به کار رفته بستگی دارد. وزن میلگرد کارخانه‌های مختلف و سایزهای متعدد میلگرد متفاوت است. هرچه قطر و وزن میلگرد بیشتر باشد؛ قیمت آن نیز گران‌تر است. محاسبه وزن میلگرد از چند روش قابل انجام است. این روش‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • جدول استاندارد

GOST 5781 روسیه، ISNO3132  ایران، DIN 488:86 آلمان و  BS 4449 بریتانیا از معروف‌ترین و برترین استاندارهای قابل استفاده برای ساخت میلگرد هستند. در این میان GOST 5781 کشور روسیه از قدیمی‌ترین استاندارهای ساخت میلگرد است که بر اساس آن طبقه‌بندی محصولات در 4 گرید A1، A2، A3،A4 قرار گرفته است.   

  • جدول وزنی سازنده

برای اطلاع از وزن دقیق میلگرد هر کارخانه، باید به جدول‌های وزنی کارخانه سازنده مراجعه کرد. هر کارخانه جدول مخصوص محصولات خود را دارد که به خریدار ارائه می‌دهد. این جدول از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به جدول استاندارد دارد و خیلی متفاوت نیست.

  • جدول اشتال

جدول اشتال یک منبع استاندارد برای پیدا کردن وزن پروفیل‌های ساختمانی همچون میلگردهای ستون است. با مراجعه به جدول اشتال میلگرد؛ می‌توان وزن واحد میلگردها را پیدا کرد. برای محاسبه باید وزن واحد را در میزان طول میلگرد ضرب کنید تا وزن آن به دست آید.

نحوه محاسبه وزن میلگرد در ستون

  • استفاده از فرمول

استفاده از فرمول برای محاسبه دقیق وزن یک راه‌حل دیگر است. استفاده از فرمول خود از چند روش همچون گرفتن نمونه از فروشنده، محاسبه با استفاده از وزن مخصوص فولاد، فرمول کارگاهی (استفاده از عدد 162) انجام می‌شود. گاهی اوقات میلگرد با توجه به استانداردهای جدول قابل ساخت نیست در این حالت از این فرمول استفاده می‌شود:

طول یک عدد میلگرد فونداسیون × تعداد × وزن واحد طول = وزن میلگرد تقویتی فونداسیون

  • محاسبه آنلاین وزن میلگرد

محاسبه آنلاین وزن میلگرد از سریع‌ترین روش‌ها برای محاسبه وزن میلگرد است. سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مخصوص بسیاری وزن میلگرد را به شکل آنلاین محاسبه می‌کنند. با این کار به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن وزن میلگرد محاسبه می‌شود.

محاسبه تعداد و وزن میلگرد در پروژه‌های ساختمانی لازم و ضروری است. رعایت این موارد قبل از شروع پروژه سبب پیش‌بینی قیمت و برآورد هزینه‌ها می‌شود و معیار مناسبی برای سنجش ایمنی ساختمان است. برای خرید مصالح ساختمانی باید علاوه بر وزن و تعداد میلگرد به کیفیت محصولات کارخانه تولید نیز توجه داشت و از محصولات کارخانه‌های معروف و معتبر استفاده کرد؛ زیرا استفاده از میلگرد بی‌کیفیت و کم وزن باعث خطای محاسباتی می‌شود و مقاومت سازه را کاهش می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایر مقالات سایت سر بزنید.

 

افزودن دیدگاه