تعداد میلگرد در هر ستون ساختمان سه طبقه

در صنعت ساختمان سازی دو واژه مهم داریم که عبارتند از سقف و ستون، در واقع به قسمت‌های عمودی هر سازه‌ای ستون گفته می‌شود و سقف به سطح بالایی یک سازه گفته می‌شود که کاربردهای متنوعی دارد. البته سقف را سازه جدا کننده دو طبقه هم می‌توانیم نامگذاری کنیم. اگر اسکلت یک ساختمان اسکلت فلزی باشد برای ستون و سقف ساختمان به تیرآهن‌های مختلفی احتیاج داریم؛ در صورتی که اسکلت بتنی باشد در آن تیرآهن استفاده نمی‌شود و به جای تیرآهن از بتن و میلگرد برای ایجاد ستون و سقف بنای در حال احداث استفاده می شود. در مواقعی که اسکلت ساختمان بتی است خیلی از مالکان دوست دارند تعداد میلگرد مورد نیاز ساختمان را بدانند تا آن را یک جا برای کار ساخت و ساز مورد نظرشان بخرند. در این مقاله به تعداد میلگرد لازم در هر ستون ساختمان سه طبقه پرداختیم تا اگر قصد خرید میلگرد دارید بهتر تصمیم‌گیری کنید.

نقشه فونداسیون ساختمان سه طبقه

فونداسیون یک واژه فرانسوی است که وارد صنعت ساختمان سازی شده است. در فارسی به جای فونداسیون از پی ساختمان هم می‌توانیم استفاده کنیم. در واقع فونداسیون برای تحمل بارهای وارده بر یک سازه ساخته می‌شود که برای اجرای فونداسیون یک سازه بر اساس تعداد طبقات ابتدا زمین مورد نظر را به عمق مورد نظر مهندسان می‌کنند و بر اساس نقشه مورد نظر جای پایه‌ها یا ستون‌های ساختمان در زمین مشخص می‌شود.

 امروزه حتی برای یک ساختمان یک طبقه هم فونداسیون باید اجرا ‌شود. در واقع فونداسیون به توزیع بارهای وارده به سازه ساختمانی در سطح زمین اقدام می‌کند. در واقع اساسی‌ترین نقشی که هر فونداسیونی دارد جلوگیری از ریزش آن سازه‌ای است؛ که روی فونداسیون بنا شده است. از جمله بارهای وارده به یک ساختمان به بارهای مرده، بارهای زنده و بارهای ناشی از زلزله و حوادث طبیعی مثل باران و برف می‌توانیم اشاره کنیم. در واقع در فونداسیون ما نقشه پلان ساختمان را پایه‌گذاری می‌کنیم و بر اساس ستون‌هایی که در نظر می‌گیریم اقدام به ساختن انواع اتاق یا تاسیس سرویس‌های بهداشتی حمام و آشپزخانه و... می‌کنیم.

قطعا سال ساخت، سلیقه مالکان، جهت جغرافیایی زمین، طول و عرض زمین‌ها با همدیگر متفاوتند برای همین ممکن است دو ساختمان در یک سال و با یک مساحت زمین ساخته شوند ولی یکی از آنها فاقد آسانسور یا سایر امکانات باشد؛ و همین کمبود امکانات در یکی از آنها باعث تغییر در نقشه کلی آن دو ساختمان می‌شود. امروزه مهندسان سعی در استفاده بهینه از ستون‌ها دارند و بدون دلیل اقدام به اضافه کردن یا حذف کردن ستونی نمی‌کنند.

بهتر است قبل از شروع به پی کندن و اجرای فنداسیون چند نقشه را با توجه به بودجه کلی، سلیقه، مساحت زمین و جهت جغرافیایی آن مشاهده کنید و اگر فاقد تجربه هستید با فرد آگاهی در این زمینه مشورت کنید تا بهترین نقشه را برای زمین مورد نظرتان اجرا کنید. هیچ وقت به این مسئله فکر نکنید که وقتی مهندس مجری پروژه نبود اقدام به تغییرات بر‌ اساس میل خود یا سایرین کنید، زیرا ممکن است مهندسین ناظر پروژه، دستور تخریب را صادر کنند؛ که مطمئناً ضرر مالی و تاخیر پروژه را به همراه دارد.

نقشه فونداسیون ساختمان سه طبقه

ستون مناسب برای ساختمان سه طبقه

در واقع می‌توانیم ستون را در تمام سازه های ساختمانی یکی از مهمترین قسمت‌های سازه بنامیم. ستون در واقع یکی از بخش‌های حساس سازه بتنی است؛ که انتقال دهنده خوبی برای بارهای فشاری وارده به فونداسیون یا همان پی ساختمان است. در ساختمان اسکلت بتنی چندین میلگرد در قالب مخصوصی به نام قالب بتن قرار می‌گیرند و توسط میلگردهای دیگری که به آنها خاموت گفته می‌شود، به دور همدیگر کلاف می‌شوند و درون این قالب‌ها بتن مورد نظر مهندس ریخته می‌شود و تا خشک شدن بتن قالب‌ها سر جایشان هستند.

ستون مناسب برای ساختمان سه طبقه

 معمولاً روش طراحی تعداد ستون‌های یک ساختمان با طول و عرض زمین ارتباط مستقیمی دارد. مهندسان یک سازه ساختمانی بر اساس مقرراتی که از طرف سازمان نظام مهندسی برای آنها در نظر گرفته شده است؛ اقدام به کشیدن نقشه، اجرا و نظارت بر کل سازه ساختمان مورد نظر می‌کنند؛ متاسفانه بارها و بارها شاهد هستیم که مالکان از مهندسین مجری که بر روی اجرا شدن نقشه یک پروژه کار می کنند تقاضای حذف یک یا چند ستون را در اجرای نهایی دارند و معتقدند که اتفاق خاصی برای ساختمان و اهالی آن رخ نمی‌دهد؛ در صورتی که همین حذف نا آگاهانه باعث اعمال فشار بیشتر از سوی بارهای مختلف به فونداسیون ساختمان می‌شود؛ که گاهی مواقع منجر به فرو ریزی بخشی از ملک می‌شود.

 

افزودن دیدگاه