تعداد میلگرد در ستون بتنی دو طبقه

هدف ساخت ستون در سازه‌ها و ساختمان‌ها، جلوگیری از فشارهای وارده بر سازه و فروریختن آن در برابر فشارهاست. به همین سبب ستون‌ها یکی از اجزای اصلی ساختمان هستند که نقش مهمی هم ایفا می‌کنند. در واقع ستون‌ها نیروهای وارده و بارهای مرده و زنده‌ طبقات را انتقال می‌دهند. حال برای ساخت ستون به منظور تحمل فشارها، از چه مصالحی استفاده می‌گردد؟ در ادامه‌ی مطلب به این سؤال پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

میلگرد چیست؟

میلگرد نوعی میله فولادی است. میلگردها در سایزهای متفاوتی تولید می‌شوند و برای بتن‌ریزی مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. میلگردها به ‌منظور افزایش مقاومت ساختمان از پایه تا سقف آن کاربرد دارند. به دلیل عدم استحکام بتن‌ها در برابر نیروهای چرخشی و کششی، میلگرد به کمک انسان‌ها آمده‌است.

 درون ستون‌ها را از میلگردها می‌سازند. میلگردهای ستون‌ها به ‌صورت طولی و عرضی به کار می‌روند. با به‌ کار بردن تعداد بیشتری میلگرد در ستون، مقاومت آن ستون افزایش پیدا می‌کند. در هرصورت باید تعداد میلگردها، تعدادی استاندارد باشد.

میلگرد چیست؟

ستون مناسب برای ساختمان دو  طبقه

به‌ صورت دقیق نمی‌توان مشخص کرد برای یک ساختمان دو طبقه چه تعداد ستون و چه نوع ستونی نیاز است. این امر به عوامل مختلفی مربوط است که شرایط آن‌ها در هر ساختمان متفاوت است. این عوامل چیست؟

شرایط طراحی ساختمان، نوع اسکلت ساختمان، نوع کاربری ساختمان، استانداردهای به کار رفته در آن و بسیاری از عوامل دیگر در دسته‌ی موارد تأثیرگذار بر تعداد و نوع ستون‌های یک ساختمان هستند.

اگر بخواهیم به‌ صورت کلی این تعداد را بیان کنیم، می‌توان گفت در یک شرایط عادی، برای هر ۱۰ متر مربع فضای ساختمان، سازه به یک عدد ستون نیاز دارد. البته اگر به صورت دقیق بیان کنیم تعداد یک ستون به‌ ازای هر ۱۱.۱۱ متر مربع از سازه است.

به طور معمول فاصله‌ی ستون‌ها از یکدیگر در یک پلان بین ۳ تا ۵ متر در نظر گرفته می‌شود. ۴ طرف‌ چاله‌ی آسانسور، رأس پله‌ها، رأس شکست‌ها و پخ‌ها نیز ستون دارند. طراحی ستون‌ها معمولاً به ‌گونه ‌است که در یک آکس قرار داشته‌ باشند. بهتر است ستون‌ها در وسط اتاق و یا پذیرایی به جهت زیبایی‌شناسی نباشند. برای یک دهانه‌ای که بیشتر از 5.5 متر است، ستون‌ها باید حداقل 40 در 40 و برای دهانه‌ای کوچکتر، 30 در 30 در نظر گرفته شود.

همان‌طور که گفتیم، برای مشخص کردن ستون‌ها ابتدا  باید طراحی ساختمان توسط مهندس طراح و سازه با در نظر گرفتن ملاحظات مهندسی  انجام شود. پیش از آن  نمی‌شود به طور ‌صورت قطعی در مورد ستون مناسب برای  یک سازه اظهار نظر کرد.. دلیل این امر این است که شرایط ساختمان‌ها با یکدیگر تفاوت دارند.

موارد دیگری نیز مانند تأمین پارکینگ، مساحت مفید ساختمان، مخفی کردن ستون‌ها در داخل دیوار، شکست‌ها، وجود یا عدم وجود آسانسور و نوع سازه، همه در انتخاب ستون مناسب برای یک ساختمان تاثیرگذار هستند.

ستون مناسب برای ساختمان دو  طبقه

سایز میلگرد برای ساختمان دو طبقه

سایز میلگردها برای یک ساختمان دو طبقه معمولاً ۱۴، ۱۶ و ۱۸ میلی‌متری برای میلگردهای طولی است. سایز میلگردهای عرضی ۸ و ۱۰ میلی‌متری برای یک ساختمان دو طبقه مناسب است. این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که سایز میلگرد ساختمان دو طبقه به متراژ آن ساختمان، نوع سقف، تعداد ستون‌ها و میزان تحمل وزن ستون‌ها بستگی دارد. در هر صورت رایج ترین سایزهای میلگرد برای ساختمان دو طبقه همان 14 و16 و 18 میلی‌متر است.

در ساختمان‌های دو طبقه نیز در حدود 40 تا 43 کیلوگرم برای هر متر مربع زیر بنا میلگرد لازم است. برای ستون یک ساختمان دو طبقه، در حدود ۱۲ تا ۱۸ کیلوگرم میلگرد استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

این مقاله از سایت فولادیکا به بررسی ستون‌ها و سایز میلگردهای یک ساختمان دوطبقه پرداخته است. تعداد ستون‌های یک ساختمان به عواملی متعدد بستگی دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به طراحی و نوع اسکلت ساختمان اشاره کرد. در هر صورت به‌ طور کلی می‌توان گفت به ازای هر ۱۱.۱۱ مترمربع در یک سازه تعداد یک ستون نیاز است. این تعداد علاوه‌ بر تعداد ستون‌های اطراف چاله‌ی آسانسور، رأس پله، رأس شکست و پخ است.

سایز میلگردهای طولی یک ساختمان دو طبقه، به طور معمول ۱۴،۱۶ و‌ ۱۸ میلی‌متر و میلگردهای عرضی ۸ و ۱۰ میلی‌متر است. اما باز هم این سایز می‌تواند برای هر ساختمان، تفاوت داشته باشد.

 برای خرید میلگرد، محصولات مفتولی، نبشی، تیرآهن و غیره می‌توانید به سایت فولادیکا مراجعه کنید.

افزودن دیدگاه