قیمت ورق سیاه در بورس همراه با تحلیل کارشناسان آهن تاپ

ورق سیاه چیست؟ ورق سیاه یا ورق نورد گرم یکی از محصولات تولیدی در صنایع فولاد است که در بخش های مختلف، کاربرد های گسترده ای دارد. ورق سیاه به ورق هایی گفته می شود که پس از یک فرایند نورد گرم از فولاد ساخته شده اند. یکی از موضوعات مورد توجه افراد، قیمت ورق سیاه در بورس است که به بررسی آن می پردازیم و دلایل تاثیر گذار بر قیمت ورق سیاه در بورس را بیان خواهیم کرد، اگر قصد اطلاع از جدیدترین قیمت انواع ورق فولادی را دارید به شما سایت آهن تاپ را معرفی می‌کنیم، آهن تاپ عرضه کننده انواع ورق‌ سیاه، ورق آجدار، ورق گالوانیزه، ورق روغنی و … به صورت آنلاین و با بهترین قیمت بازار است.

تعریف متالورژیکی ورق سیاه

ورق سیاه از فولاد ساخته می شود. فولاد های مورد استفاده در ساخت ورق سیاه، در یک فرایند نورد گرم قرار گرفته و در دمایی بیشتر از 930 درجه ی سانتی گراد، خاصیت فرم پذیری لازم را پیدا می کنند. سطح بیرونی این ورق ها به دلیل اکسیداسیون و یا زنگ زدگی به رنگ مات در می آید و این ورق ها ظاهری همچون ورق های روغنی یا گالوانیزه ندارند، در نتیجه به آن ها ورق سیاه گفته می شود. ورق های سیاه می توانند به ورق گالوانیزه تبدیل شوند.

فاکتور های تاثیر گذار بر قیمت ورق سیاه در بورس

یکی از بزرگترین محصولات تولیدی در کاخانجات فولاد، ورق سیاه است. قیمت ورق سیاه در بورس با توجه به فاکتور هایی می تواند متغیر باشد. مواردی همچون نوع فولاد، ابعاد ورق سیاه و ضخامت آن ها سه عامل تاثیر گذار بر قیمت ورق سیاه در بورس است.

 ضخامت ورق سیاه می تواند در محدوده ی 1 میلی متر الی 10 سانتی متر متغیر باشد. ضخامت ورق های مورد استفاده در بخش صنعت و ساختمان سازی و ... با توجه به موارد کاربرد و میزان استحکام و ... انتخاب می شود. صنایع بزرگ معمولا از ورق سیاه هایی با ضخامت بالا استفاده می نمایند تا از استحکام کافی برخوردار باشد.

 ورق هایی با ضخامت کم به راحتی منعطف شده و شکل پذیری آن ها به سهولت انجام می شود. در مورد ورق هایی با ضخامت بیشتر، شکل پذیری کاهش می یابد و اصطلاحا حالت تختال پیدا می کنند.

عرضه ورق سیاه در بازار نیز به دو شکل رول و شیت است. افراد می توانند با توجه به موارد کاربرد و در نظر گرفتن فاکتور هایی دیگر، مناسب ترین نوع ورق سیاه را انتخاب کنند. مصارف ورق سیاه را نیز در این مقاله از سایت آهن تاپ برای شما عزیزان توضیح داده ایم.

 فاکتور های تاثیر گذار بر قیمت ورق سیاه در بورس

موارد کاربرد ورق سیاه

ورق سیاه در بسیاری از موارد محصولی نهایی نیست و این نوع ورق می تواند به عنوان ماده اولیه در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه محصولات ثانویه ای که از ورق سیاه تولید می شود، بیان می گردد:

  • ساخت مقاطع فلزی و ساختمانی، پروفیل های مورد استفاده در صنعت ساختمان، تیر آهن ها و ...
  • تجهیزات ترافیکی مثل تسمه، گاردریل و ...
  • ساخت وسایل بزرگ صنعتی، کشتی، تانک ذخیره سازی مایعات و سیالات و ...
  • ساخت ابزار های جنگی و زیر دریایی ها

ایران یکی از تولید کنندگان بزرگ ورق سیاه است و همین عامل بر قیمت ورق سیاه در بورس تاثیر گذار خواهد بود. بخش زیادی از ورق مورد نیاز در کشور توسط کارخانجات داخلی تولید می شود. کارخانه فولاد مبارکه اصفهان یکی از مهم ترین و اصلی ترین کارخانجات تولید ورق سیاه در کشور محسوب می شود.

انواع ورق سیاه و تاثیر آن بر قیمت ورق سیاه در بورس

ورق سیاه با توجه به مواردی همچون ظاهر، کاربرد و ترکیب مواد به انواع مختلفی تقسیم می شوند. قیمت ورق سیاه در بورس می تواند با توجه به انواع آن متغیر باشد. در زیر به بیان و معرفی انواع ورق سیاه می پردازیم:

ورق سیاه رول شده، کلاف و یا کویل

این ورق ها دارای عرض های 1000 میلی متر، 1250 میلی متر، 1500 میلی متر و 2000 میلی متر هستند. ضخامت این ورق ها نیز از 1.5 میلی متر الی 15 میلی متر متغیر است. طول ورق های رول شده نیز نامحدود بوده و با توجه به نیاز مشتریان قابل جداسازی می باشد.

ورق های شیت یا اصطلاحا ورق سیاه فابریک

ورق سیاه نوع فابریک دارای ضخامتی بیش از 15 میلی متر است و سایز آن ها نیز با توجه به نیاز مشتری قابل جداسازی است. البته مدل های آماده آن به صورت شیت در کارخانه جداسازی شده و به بازار عرضه می شود و عموما دارای اندازه های استانداردی است.

انواع ورق سیاه و تاثیر آن بر قیمت ورق سیاه در بورس

معرفی دو گرید معروف ورق سیاه

ورق سیاه گرید ST37 : این نوع ورق سیاه از دو حرف انگلیسی و یک عدد ساخته شده است. ST نمادی برای نمایش قدرت است و عدد استفاده شده در کنار آن میزان سختی ورق را نشان می‌دهد. این سختی بر حسب کیلوگرم بر سانتی متر مربع قابل بیان است. به این سختی، در واقع تنش نهایی نیز گفته می‌شود. به این نوع ورق، ورق سیاه معمولی می‌گویند که در ساختمان سازی کاربرد های گسترده ای دارد.

ورق سیاه ST52: این نوع ورق سیاه میزان کربن بالاتری دارد و به آن ورق سیاه صنعتی نیز گفته می‌شود. از این ورق در ساخت ماشین آلات سنگین استفاده می‌شود.

نوسانات قیمت ورق سیاه در بورس

عوامل و دلایل مختلفی می‌تواند بر نوسانات قیمت ورق سیاه در بورس تاثیر گذار باشد. شرایط اقتصادی و میزان عرضه و تقاضای ورق سیاه در بازار، تاثیر مستقیمی بر قیمت ورق سیاه در بورس دارد. برای اطلاع از روند دقیق نوسانات قیمت ورق در بازار بورس با کارشناسان ما در آهن تاپ در ارتباط باشید یا قیمت روز ورق سیاه را به صورت مستقیم از طریق سایت ما پیگیری کنید.

افزودن دیدگاه