قیمت خط تولید میلگرد آجدار

هزینه تاسیس خط تولید میلگرد آجدار به عوامل گوناگونی وابسته است. در سال‌های اخیر کارخانه‌های زیادی در این زمینه احداث شده و حجم تولید بالایی را نیز داشته‌اند؛ و این آمار بالا تولید میلگرد آجدار نشانگر نیاز صنایع به این محصول و سوددهی بالای آن است. اگر شما نیز در فکر احداث خط تولید میلگرد آجدار هستید، ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید. در این مقاله هزینه تاسیس خط تولید میلگرد و فرایند خط تولید میلگرد را بررسی خواهیم کرد.

هزینه تاسیس خط تولید میلگرد

برای تاسیس خط تولید هر محصولی شما به اخذ مجوزهای مربوطه نیاز دارید، پس پیش از محاسبه هزینه ابتدا اقدام به اخذ جواز کنید. برای این کار باید از طریق وزارت صمت اقدامات لازم را پیگیری کنید.

برای احداث خط تولید میلگرد راه درازی در پیش خواهید داشت و متاسفانه این راه به هیچ عنوان کم هزینه نیست؛ البته بازدهی بالای این خط تولید در همان ماه‌های اول پس از راه‌اندازی، تمامی هزینه‌ها را جبران خواهد کرد. هزینه‌های پیش رو در ادامه بررسی شده است:

  • هزینه فضای کارخانه

 شما برای قرار دادن دستگاه‌های بسیار بزرگ خط تولید میلگرد، به فضای بسیار زیادی نیاز دارید. بهترین کار خرید زمین و احداث یک سوله با استانداردهای لازم است، اما اگر مکانی در اختیار دارید که مناسب کارتان است، می‌توانید دستگاه‌ها را به آنجا انتقال دهید. به طور کلی بیشترین هزینه مربوط به خریداری زمین بزرگ و احداث کارخانه است. حداقل فضای لازم برای احداث کارخانه‌ای با بازدهی 6 تن بر ساعت، حدودا 2500 متر است.

  • خط تولید

برای صرفه‌جویی، بهتر است دستگاه‌هایی که تولید داخلی باشند را تهیه کنید. برخی از دستگاه‌ها وارداتی بوده و قیمت نسبتا بالایی دارند. خرید دستگاه‌های استوک و دسته دوم اشتباه بزرگی است، زیرا هزینه تعمیر و نگهداری این دستگاه‌ها بسیار بالا بوده و بازدهی کمتری نیز دارند. بهتر است جدیدترین فناوری داخلی را انتخاب و خریداری کنید. متاسفانه حتی اگر دستگاه‌ها تولید داخل کشور باشند، مواد اولیه ساخت آن‌ها وارداتی بوده و قیمت دستگاه به نوسانات دلار وابسته است. تجهیزات مورد نیاز شما برای راه‌اندازی خط تولید به شرح زیر است:

  1. رول کوره
  2. سیستم رافینگ
  3. قیچی
  4. قفسه‌های نورد

میلگرد به چهار روش زیر تولید می‌شود که هر کدام نیازمند تجهیزات خاص خود است:

  1. نورد سرد: راه‌اندازی خط تولید نورد سرد به نسبت بقیه روش‌ها کم‌هزینه‌تر است. میلگردهای تولید شده به این روش ظاهر زیبایی دارند و مستحکم‌تر هستند، اما کاربرد محدودتری دارند.
  2. نورد گرم: راه‌اندازی خط تولید نورد گرم کمی گران‌تر و کیفیت خروجی آن نیز کمی بالاتر است. متقاضیان میلگردهایی که به این روش تولید می‌شوند بیشتر هستند.
  3. ترمیکس و آلیاژسازی: راه‌اندازی خط تولید ترمیکس و آلیاژسازی هزینه بسیار بالایی دارد اما متقاضیان محصول نهایی آن نیز بیشتر هستند، زیرا میلگردهای تولید شده به این دو روش کیفیت بسیار بالایی دارند.
  • هزینه نیرو کار و خدمات کارخانه

 برای استخدام و پرداخت حقوق و مزایای کارگران باید قبل از تهیه خط تولید برنامه‌ریزی کنید. همچنین امتیاز برق، آب، تلفن، گاز و تمامی خدمات مورد نیاز کارخانه باید در بودجه‌بندی اولیه شما لحاظ شوند.

هزینه تاسیس خط تولید میلگرد

فرایند خط تولید میلگرد آجدار

میلگردهای آجدار به دو روش نورد سرد و نورد گرم تولید می‌شوند، در ادامه هر دو روش را با هم بررسی خواهیم کرد:

روش نورد گرم: در این روش ابتدا شمش‌های فلز( غالبا فولاد) از طریق غلتک‌ها وارد مرحله حرارت‌دهی می‌شوند (رول کوره)، سپس نورد شده (فرایند نازک شدن فلزات نرم شده) و به دستگاه رافینگ (در این دستگاه فولاد نرم شده توسط غلتک‌ها تغییر شکل داده و به حالت نهایی نزدیک می‌شوند) رفته و بعد توسط قیچی به اندازه‌های مورد نظر برش می‌خورند. در نهایت میلگردها در قفسه نورد قرار گرفته و آجدار می‌شوند.

نورد سرد: در این روش نیز ابتدا شمش‌ها وارد کوره شده و حرارت‌دهی صورت می‌گیرد، اما شمش‌ها به حالت مذاب نرسیده و تنها حالت‌پذیر می‌شوند. سپس مرحله نورد، رافینگ، برش، قفسه نورد و آجدار کردن میلگردها انجام می‌شود.

فرایند خط تولید میلگرد آجدار

اگر به راه‌اندازی خط تولید میلگرد علاقمند شده‌اید، اما برای شروع نگران هستید، بدانید که ساده‌ترین کارهای دنیا تا زمانی که شروع نشده‌اند سخت، یا حتی غیرممکن به نظر می‌رسند. در نهایت با هم هزینه‌های پیش رو را مرور کنیم:

  • اخذ مجوزهای لازم
  • تهیه زمین
  • ساخت سوله
  • تهیه دستگاه‌ها
  • تهیه مواد خام جهت تولید
  • استخدام کارگران
  • آموزش کارگران

بله راه دشوار و پرهزینه‌ای است، اما به یاد داشته باشید که محصولی که تولید خواهید کرد متقاضیان فراوانی خواهد داشت، زیرا تمامی صنایع محتاج آن خواهند بود.

 

افزودن دیدگاه