سهمیه میلگرد با پروانه ساختمان

در چند سال اخیر، صنعت ساخت‌وساز به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی گوناگون با چالش‌های بسیاری روبرو بوده است. دولت به منظور کنترل قیمت مقاطع فولادی مختلف از جمله میلگرد راهکارهای متعددی در نظر گرفته است که یکی از آن‌ها اختصاص سهمیه میلگرد با پروانه ساختمان است. در این روش، آرماتور دولتی در بورس کالا و توسط کارگزاری‌ها با مناسب‌ترین قیمت در اختیار مشتریان واقعی قرار می‌گیرد. از آنجایی که قیمت میلگرد دولتی و بازار آزاد اختلاف زیادی با یکدیگر دارند، این طرح سود بسیاری را برای مصرف‌کننده به همراه دارد. برای آشنایی با میزان سهمیه میلگرد دولتی و نحوه دریافت آن با فولادیکا همراه باشید.

میزان سهمیه میلگرد دولتی

دولت برای اینکه خریداران نتوانند مقاطع فولادی بیش از میزان نیاز پروژه خود را خریداری کنند، برای طرح سهمیه‌بندی میلگرد، سقف خرید در ازای متراژ ساختمان در نظر گرفته است. برای این منظور، متقاضیان خرید آرماتور می‌توانند حداکثر 50 کیلوگرم مقطع فولادی به ازای هر مترمربع در بورس کالا بخرند، بنابراین برای یک ساختمان با متراژ 1000 مترمربع، تنها حداکثر 50 تن آرماتور با نرخ دولتی از بورس کالا قابل تهیه است.

آرماتورهای موجود در بازار با توجه به سایز، ساده یا آج‌دار بودن، نام کارخانه تولیدکننده و بسیاری فاکتورهای دیگر با قیمت‌های متفاوتی فروخته می‌شوند، اما نکته جالب توجه این است که هر نوع میلگرد عرضه شده در بورس کالا، بهایی کمتر از قیمت میلگرد درب کارخانه دارد. دلیل این امر، تشویق خریداران به داد و ستد در کانال بورس و از طریق کارگزاری‌ها است. در ضمن، آرماتور سهمیه‌ای در بورس دچار نوسانات شدید قیمت نمی‌گردد که این موضوع نیز نشان‌دهنده سخت‌گیری‌های دولت برای نظارت و کنترل بر قیمت‌ها است. با این وجود، بهای خرید هر محصولی به مرور زمان تحت تاثیر تورم موجود در کشور قرار گرفته و شیب ملایم افزایش را تجربه خواهد کرد.

علاوه بر ارزان‌تر تمام شدن هزینه تهیه آرماتور دولتی، این شیوه خرید با گذشت زمان دست دلالان را از بازار آهن‌آلات کوتاه می‌کند. زیرا با تهیه میلگرد از بازار بورس کالا تنها واسطه میان مشتری و کارخانه، کارگزاری است که تحت نظارت سازمان بورس فعالیت دارد. بدین ترتیب دلال‌ها و سرمایه‌گذاران قادر به تهیه مقاطع فولادی تنها با هدف سرمایه‌گذاری و فروش آن‌ها در زمان‌های دیگر نیستند.

شما عزیزان می‌توانید برای استعلام نرخ لحظه‌ای مقاطع فولادی مختلف به وب‌سایت فولادیکا مراجعه کنید. در این وب‌سایت امکان مقایسه هزینه خرید مصالح ساختمانی از کارخانه‌های گوناگون وجود دارد. کارشناسان فولادیکا در هر لحظه آماده ارائه راهنمایی‌های لازم درباره سرمایه‌گذاری‌های بازار آهن به شما عزیزان هستند.

میزان سهمیه میلگرد دولتی

نحوه دریافت سهمیه میلگرد با پروانه ساختمان 

هر فردی می‌تواند با دریافت کد بورسی در بازار بورس کالا فعالیت کرده و به خرید و فروش آهن‌آلات مختلف بپردازد. در این بازار محصولات فولادی مانند شمش فولادی، ورق سیاه، میلگرد و تیرآهن معامله می‌شوند. برای مثال اگر بخواهید از کارخانه ذوب آهن محصولی را خریداری کنید، در ابتدا باید با قیمت ارائه شده موافق بوده و سپس درخواست خرید دهید. در این صورت، کارگزار بورس کالا، آرماتورها را از کارخانه ذوب آهن خریداری نموده و روی آن‌ها قیمت می‌گذارد. در واقع این قیمت روی تالار بورس نشان داده خواهد شد.  

شما باید در هنگام تکمیل پروسه ثبت‌نام، اطلاعاتی مانند وزن، تعداد مورد نیاز، نوع آرماتور، برند تولیدکننده و حداکثر  بودجه خود را به طور دقیق وارد کنید. همچنین معامله در این بازار شرایط و قوانین خاص خود را دارد. برای مثال باید سند مالکیت و کپی آن، برگه تسویه حساب عوارض شهرداری و پروانه ساختمان خود را به کارگزار بورس تحویل دهید. این عمل برای این صورت می‌گیرد که کارگزار از فروخته نشدن آرماتورها در بازار آزاد با قیمت بیشتر مطمئن شود.

نحوه دریافت سهمیه میلگرد با پروانه ساختمان 

همچنین شما باید بعد از ثبت اعلام خرید، مبلغی را به عنوان بیعانه بپردازید. برای مقاطع فولادی مانند آرماتور، این مبلغ چیزی در حدود 10 الی 15 درصد هزینه تهیه کالا است. در صورتی که مشتری پس از گذشت مدت زمانی از ثبت سفارش خود پشیمان شود، کارگزار می‌تواند بخشی از بیعانه پرداختی را به عنوان خسارت برداشت کند.

تنها 3 روز بعد از پایان معاملات در روز چهارشنبه فرصت دارید که بقیه بهای معامله را پرداخت کنید. برای هر روز تاخیر در واریز، 0.25 درصد مبلغ معامله به عنوان جریمه از شما دریافت خواهد شد. همچنین اگر مابقی مبلغ را پس از 10 روز واریز نکنید، معامله به صورت کامل فسخ شده و بخشی از بیعانه به عنوان ضرر به کارگزاری تحویل داده می‌شود.

 

افزودن دیدگاه