کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده

بازار ساخت‌وساز کشور این روزها شرایط سختی را سپری می‌کند. عوامل مختلف دست‌به‌دست هم داده‌اند تا افراد فعال در امر ساخت‌وساز، بدترین روزهای کاری خود را تجربه کنند. در چند سال گذشته افزایش قیمت در همه عرصه‌های ساخت‌وساز شروع شده و کماکان ادامه دارد؛ اما عده‌ای چشم امیدشان را همچنان باز نگه داشته‌اند. یکی از مهم‌ترین صنایع مؤثر در ساختمان‌سازی، صنعت فولاد است. صنعتی پرکاربرد و حیاتی که محصولات فراوانی را در عرصه ساخت‌وساز به مهندسان و سرمایه‌داران عرضه می‌کند. از مهم‌ترین این محصولات، مفتولی ارزشمند و پرکاربرد به نام میلگرد است. میلگرد کاربردهای زیادی در امر ساختمان‌سازی دارد. این محصول، یکی از مهم‌ترین عناصر اقتصادی ساختمان‌سازی به شمار می‌رود؛ اما سؤال این است که در طی روزهای آینده قیمت میلگرد چگونه خواهد بود؟ آیا با همه این شرایط نابسامان اقتصادی، شاهد کاهش در قیمت میلگرد خواهیم بود؟ در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ این سؤال مهم را دریافت کنید.

آیا قیمت میلگرد کاهش می‌یابد؟

اگر قیمت میلگرد را در بازه زمانی یک ‌ساله بررسی کنیم، با نوسانات و افزایش و کاهش‌های متعدد قیمت مواجه می‌شویم. به‌ گونه‌ای که حتی این نوسانات قیمت در طی یک روز نیز قابل ‌مشاهده است. در اواخر سال ۱۴۰۱ شاهد قیمت نجومی میلگرد بودیم؛ به‌ گونه‌ای که در حدود چند ماه، قیمت‌ها دو برابر شد! اما تا اوایل سال ۱۴۰۲ قیمت‌ها تا حدود زیادی کاهش یافت. بعد از آن نیز افت‌وخیزهای متعددی قابل‌ ملاحظه بود. در طی یک ماه اخیر تا حدودی شاهد ثبات در قیمت میلگرد بوده‌ایم. قیمت میلگرد به عوامل مختلف و متعددی بستگی دارد که در ادامه به بررسی مهم‌ترین این عوامل می‌پردازیم.

قیمت تمام شده مواد اولیه، یکی از عوامل مؤثر بر قیمت میلگرد است. اگر به هر دلیلی مواد اولیه کمیاب شود، تأثیر مستقیم بر قیمت میلگرد می‌گذارد.

یکی از عوامل مؤثر دیگر، سیاست‌گذاری‌های دولت برای قیمت میلگرد است؛ به ‌گونه‌ای که سیاست‌گذاری‌های درست و مناسب موجب کنترل و یا کاهش قیمت میلگرد می‌شود. از طرفی سیاست‌گذاری‌های اشتباه، این صنعت مهم و کاربردی را به سمت نابودی می‌کشاند.

حجم عرضه و تقاضا در بازار نیز از مؤثرترین عامل بر قیمت میلگرد است. تقاضا در بازار به عوامل مختلفی بستگی دارد. گاهی اوقات پیش‌بینی در افزایش قیمت میلگرد، باعث می‌شود سرمایه‌گذاران به خرید آن روی ‌آورند، بنابراین با این اقدام، بازار با کاهش عرضه مواجه خواهد شد. از طرفی کاهش عرضه نیز باعث افزایش قیمت می‌شود. کاهش عرضه دلایل مختلفی از جمله کاهش تولید، انبارکردن و احتکار محصولات، افزایش بیش از حد تقاضا و... دارد.

از جمله موارد مؤثر دیگر، میزان صادرات و واردات مواد خام و محصولات حاصل از آن است. ممکن است صادرات بی‌رویه باعث کاهش عرضه میلگرد در بازارهای داخلی شود؛ بنابراین کنترل میزان صادرات محصولات، از مهم‌ترین سیاست‌های دولت برای کاهش قیمت میلگرد به شمار می‌رود.

دولت می‌تواند با کنترل میزان واردات و صادرات، نظارت دقیق بر قیمت‌گذاری‌ها و همچنین کنترل میزان عرضه و تقاضا، به تثبیت قیمت میلگرد کمک کند. همچنین برخورد دولت با متخلفین و افرادی که اقدام به احتکار می‌کنند، از کاهش عرضه جلوگیری می‌کند، به‌ گونه‌ای که با افزایش میزان نظارت‌ها، شاهد کاهش قیمت میلگرد خواهیم بود.

آیا قیمت میلگرد کاهش می‌یابد؟

پیش بینی کاهش یا افزایش قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۳

عوامل مختلف سیاسی و اقتصادی بر قیمت میلگرد در سال پیشرو مؤثر است. قیمت دلار که این روزها با افت‌وخیزها و چالش‌های گوناگونی مواجه شده، یکی از مهم‌ترین عوامل بر قیمت میلگرد است؛ بنابراین کنترل قیمت دلار نیز عامل مهمی است که می‌تواند باعث کنترل بحران‌های به وجود آمده شود. از طرفی مسائل سیاسی می‌تواند به افزایش واردات مواد اولیه کمک کند.

قیمت سنگ‌آهن و تقاضا برای خرید آن در حال افزایش است. این عامل باعث شده است صنعت فولاد با کاهش میزان تولید و افزایش قیمت محصولات فولادی روبرو شود؛ به ‌گونه‌ای که باعث شده تأثیر خود را روی انواع کارخانه‌های تولیدی نیز بگذارد. از طرفی با شروع فصول ساخت‌وساز، یعنی بهار و تابستان، شاهد افزایش تقاضا برای خرید میلگرد خواهیم بود؛ بنابراین بهتر است در فصول دیگر خرید میلگرد را انجام دهید تا هزینه‌های اضافی ناشی از کاهش عرضه را متحمل نشوید! دولت نیز اقداماتی را برای کنترل قیمت‌ها انجام می‌دهد؛ اما مشکلات زیادی سر راه دولت برای کنترل قیمت‌ها وجود دارد؛ از جمله تورم، افزایش قابل‌ ملاحظه تقاضا و امکان کاهش عرضه و...

پیش بینی کاهش یا افزایش قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۳

برای کنترل قیمت‌ها لازم است میزان استخراج و واردات مواد اولیه افزایش پیدا کند تا تولید این محصولات زیاد شود، از طرفی میزان صادرات محصولات فولادی و میلگرد به حداقل ممکن برسد تا با کاهش عرضه مواجه نشویم. همچنین افزایش نظارت بر قیمت میلگرد باعث می‌شود قیمت‌ها به مقدار قابل‌توجهی کنترل شود.

 

افزودن دیدگاه