کوچکترین سایز نبشی

در صنعت فولاد انواع مختلفی از نبشی تولید می‌شود که هر یک ابعاد متنوعی دارند. سایزهای مختلف این نوع پروفیل فولادی بسته به نوع سازه و نیازهای پروژه متغیر است. برای افزایش ایمنی پروژه ساختمانی تعیین ابعاد مناسب مواد فولادی بسیار مهم است. همچنین ابعاد مناسب این محصول به طور مستقیم روی بهینه‌سازی مصرف مصالح و هزینه‌های اجرایی تاثیر می‌گذارد. با توجه به این مطالب، اطلاع از بزرگترین تا کوچکترین سایز نبشی در زمان خرید یکی از فاکتورهای مهم برای خریداران به حساب می‌آید. در ادامه ضمن بررسی سایزبندی این مقاطع فولادی، به بیان نحوه نامگذاری آن‌ها خواهیم پرداخت.

نبشی ها چگونه سایزبندی می شوند؟

در هنگام سایزبندی نبشی دو فاکتور مهم یعنی طول و ضخامت بال‌های آن در نظر گرفته می‌شود. خود این محصولات نیز در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شوند. با اطلاع از این مشخصه‌ها می‌توان ابعاد مقطع آهنی را بررسی و محصول مناسب را انتخاب کرد. طول بال‌های مقاطع فولادی مورد بحث به دو دسته بال مساوی و بال نامساوی تقسیم می‌شوند. نوع بال مساوی معمولا به منظور تقویت نیروهای برشی و افزایش توانایی مقابله با نیروهای جانبی در سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما نوع دیگر برای تقویت نیروها و پیشگیری از جابه‌جایی عمودی یا افقی در سازه‌ها کاربرد دارد.

ضخامت اضلاع مقاطع فولادی مورد بحث نیز بسته به نیازهای پروژه، نیروهای مورد انتظار و استانداردهای مربوطه متفاوت است. برای اینکه پروفیل بتواند به خوبی نیروها و تنش‌های مورد نظر را تحمل کند، باید اضلاع آن ضخامت مناسبی داشته باشند، چرا که بال این محصولات برای تحمل بارهای عمودی و افقی یا بارهای برشی استفاده می‌شوند. مهندسان باید در هنگام برآورد ابعاد سازه و طراحی آن، ضخامت اضلاع مقاطع فولادی مورد نیاز را تعیین کنند. ممکن است که ضخامت اضلاع پروفیل در نقاط مختلف سازه یکسان نباشد.

معماران سایز پروفیل را در نقشه‌های سازه با عبارت LXXT نشان می‌دهند. L معرف مقطع نبشی است و 2 عدد X طول بال‌های آن را نشان می‌دهند. حرف T نیز نشان‌دهنده ضخامت اضلاع این محصول است. برای مثال L20*20*3 یعنی نبشی دو ضلع به طول 20 میلی‌متر دارد و ضخامت آن‌ها 3 میلی‌متر است. در صورتی که پروفیل از نوع نامساوی باشد، دو عدد X متفاوت خواهند بود.

نبشی ها چگونه سایزبندی می شوند؟

کوچکترین سایز نبشی تولید شده

کارخانجات مختلف انواع پروفیل بال مساوی را در ضخامت‌های 3 الی 2 میلی‌متر تولید می‌کنند. اندازه اضلاع این محصولات از 20 تا 200 میلی‌متر متغیر است. در مقابل، محصولاتی با بال نامساوی در ضخامت‌های 3 الی 16 میلی‌متر وجود دارد که اندازه اضلاع آن‌ها بین 20 تا 250 میلی‌متر است، بنابراین کوچکترین سایز نبشی 3 میلی‌متری است که بهای پایین‌تری در مقایسه با سایر نمونه‌های دارای ضخامت بیشتر دارد. اگر بخواهیم کوچکترین پروفیل را از لحاظ طول ضلع‌های تشکیل دهنده سطح مقطع معرفی کنیم، باید از نبشی با بال‌هایی به طول 20 میلی‌متر نام ببریم. 

انتخاب طول و ضخامت اضلاع تشکیل‌دهنده سطح مقطع پروفیل‌ها به نیازهای مختلف از جمله نیروهای مورد انتظار، شرایط محیطی، استانداردها و سایر ویژگی‌های سازه بستگی دارد. معمولا در ایران برای رعایت استانداردهای سایزبندی از جدول اشتال نبشی استفاده می‌کنند. این جدول حاوی توصیفات و دستورالعمل‌هایی برای سایزبندی و انتخاب مقاطع مختلف بر اساس نیازهای پروژه و شرایط محیطی است. همچنین در جدول اشتال دو طول استاندارد 6 و 12 متری برای پروفیل در نظر گرفته شده است. 

کوچکترین سایز نبشی تولید شده

نحوه نامگذاری سایزهای مختلف نبشی

همانطور که بیان شد، برای نامگذاری سایزهای مختلف نبشی از دو فاکتور طول و ضخامت بال‌های نبشی استفاده می‌شود. برای مثال L30*30*3 یک پروفیل بال مساوی با طول اضلاع 30 میلی‌متر و ضخامت 3 میلی‌متر را نشان می‌دهد. البته برای نامگذاری این نوع پروفیل می‌توان تنها طول یک ضلع را درج کرد، بنابراین در مثال مطرح شده می‌توان L30*3 را جایگزین L30*30*3 کرد.

برای مقاطع فولادی بال نامساوی از آنجایی که طول دو ضلع متفاوت است، باید حتما هر دو عدد ذکر شود. برای مثال L65*80*8 به مقطع با بال‌هایی به طول 65 و 80 میلی‌متر اشاره دارد که ضخامت هر دو آن‌ها 8 میلی‌متر است.

از آنجایی که این مقاطع فولادی نقش مهمی در ساختمان‌سازی دارند، برای انتخاب سایز مناسب آن‌ها با مهندس پروژه خود مشورت کنید. همچنین کارشناسان ما در فولادیکا در تمام طول روز آماده هستند که مشاوره‌های لازم درباره انتخاب مقطع مناسب را در اختیار شما قرار دهند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

افزودن دیدگاه