جدول وزن و اشتال میلگرد کارخانه‌های مختلف

میلگرد نقشی حیاتی در صنعت ساخت و ساز دارد، زیرا علاوه بر افزایش استحکام و پایداری ساختمان، مقرون به صرفه بوده و امکانات فراوانی را برای طراحی آسان و منعطف سازه فراهم می‌کند. یکی از مهمترین دغدغه‌ها پیش از آغاز پروژه‌های ساختمانی، محاسبه وزن و هزینه مصالح ساختمانی است. در این مقاله چگونگی محاسبه وزن میلگرد را بررسی کرده و عوامل مهم در وزن میلگرد را معرفی خواهیم کرد.

چگونه وزن میلگرد را محاسبه کنیم

میلگرد یکی از متنوع‌ترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی است و باید مطابق با نیاز هر سازه آن‌ها را انتخاب کرده و به کار برد. در ابتدا باید تعیین کنیم که برای کدام قسمت پروژه به چه میزان از چه نوع میلگرد نیاز داریم؛ برای این کار باید با استفاده از روشی دقیق، وزن میلگردهای مورد نیاز سازه را محاسبه می‌کنیم. برای محاسبه وزن میلگرد روش‌های متنوعی وجود دارد و ما قصد داریم تا در این مقاله به بررسی دقیق‌ترین و متداول‌ترین روش‌های محاسبه وزن میلگرد بپردازیم.

  • روش اول: استفاده از جدول اشتال

این جدول که مطابق استانداردی آلمانی تنظیم شده است، جهت محاسبه وزن میلگرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. اطلاعات این جدول شامل مساحت سطح مقطع و وزن هر سایز از انواع میلگرد است. برای محاسبه به این روش، باید در ستون مساحت کوچکترین عددی را که بزرگتر یا مساوی مساحت میلگرد مورد نظرتان است پیدا کنید، سپس در همان ردیف وزن قطعه مورد نظرتان را خواهید یافت.

  • روش دوم: جدول ارائه شده توسط شرکت‌های سازنده

کارخانه‌های سازنده مصالح ساختمانی استانداردهای خاص خود را دارند، اما متناسب با محصولات خود جداولی ارائه کرده و تمامی توضیحات را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. به دلیل تفاوت در این استانداردها بهترین روش محاسبه وزن میلگردها، استفاده از همین جداولی است که سازندگان ارائه می‌کنند.

  • روش سوم: استفاده از فرمول محاسبه میلگرد

استفاده از فرمول یکی از دقیق‌ترین و مطمئن‌ترین روش‌های محاسبه وزن میلگرد است؛ در این روش کافی است که نمونه‌ای کوچک از تولید کننده مورد نظرتان درخواست کرده و با محاسبه قطر نمونه و طول آن، وزن یک متر میلگرد را مطابق با فرمول زیر محاسبه کنید.

همچنین می‌توانید به صورت آنلاین به کمک جداول معتبری که توسط کارخانجات تولید میلگرد ارائه می‌شود به صورت دقیق وزن هر شاخه میلگرد را محاسبه کنید.

چگونه وزن میلگرد را محاسبه کنیم

عوامل مهم در محاسبه وزن میلگرد

عواملی نظیر سایز، گرید، نوع آلیاژ و استاندارد شرکت سازنده میلگرد، در وزن هر شاخه میلگرد موثر است. مهم‌ترین عامل در محاسبه وزن میلگرد، تعیین نوع و میزان میلگرد مورد نیاز هر بخش از سازه است؛ میلگردها به فراوانی در ساخت و ساز استفاده می‌شوند. دلایل پرکاربرد بودن آنها به شرح زیر است:

  • انتقال بار: میلگرد به عنوان یک عنصر سازه، فشار وارد بر سازه را به طور موثری به سطح زمین انتقال داده و نقشی حیاتی در حفظ استحکام و پایداری انواع سازه ایفا می‌کند.
  • تقویت سازه: استفاده از میلگرد در مرحله بتن ‌ریزی موجب استحکام و انعطاف‌پذیری ساختمان می‌شود تا سازه توان مقابله با نیروهای خمشی و فشارهای مختلف را داشته باشد.
  • انعطاف‌پذیری: میلگردها در پایداری ساختمان نقشی حیاتی دارند، زیرا در صورت بروز زلزله و یا هر گونه تنش و لرزش دیگری موجب انعطاف‌پذیری سازه شده و از فروپاشی آن جلوگیری می‌کنند.
  • مقاومت در برابر آتش‌سوزی: به دلیل برخورداری از مقاومت حرارتی بالا و نزدیک بودن ضریب انبساط فولاد با سازه بتنی، به هنگام بروز آتش‌سوزی ایمنی ساختمان را حفظ کرده و به صورت چشمگیری خسارت را کاهش می‌دهد.

عوامل مهم در محاسبه وزن میلگرد

به طور کلی میلگرد موجب استحکام، پایداری و افزایش عمر مفید سازه شده و به هنگام بروز حوادثی نظیر زلزله و آتش‌سوزی اسکلت ساختمان را حفظ می‌کند. انتخاب میلگرد با کیفیت مطابق با نیاز هر بخش از سازه، جهت موفقیت در پروژه ساختمانی الزامی است. هر گونه اشتباه در انتخاب یا محاسبه می‌تواند موجب بروز خسارت مالی و جانی فراوانی شود.

استفاده از میلگرد بی‌کیفیت و کم وزن موجب خطای محاسباتی شده و استحکام سازه را به شدت کاهش می‌دهد؛ پس با استفاده از محصولات باکیفیت و استفاده از دقیق‌ترین روش‌های محاسباتی، ایمنی سازه را تضمین کرده و از بروز حوادث جلوگیری کنید. همچنین با در نظر گرفتن اقلیمی که قصد ساخت و ساز در آن را دارید بهترین میلگرد را انتخاب کرده و به کار بگیرید، زنگ زدگی میلگرد پدیده‌ای رایج است، بهترین انتخاب برای اقلیم‌های مرطوب، فولاد ضدزنگ است.

دانلود pdf جدول وزن و اشتال میلگرد

 

افزودن دیدگاه